2016

2017/4/2

【野蔓園換工小哥的換工後記】持續中......

佛曰:不可說,心得如果只寫這句多輕鬆啊!
我看安玉寫得好生動,細節我不再贅述。
這是我第一次自食其力(雖然不是很給力),大部分在蓋自然建築和在廚房幫忙,總之前兩週過得很充實,我認真過好每一天,完全融入當下,並經歷過許多的第一次(只有大黃那次是保護級),認識各路人馬,都滿好相處,一起工作,聊天,生活,住在同個屋簷下^_^ ;我居然還當起太極拳老師,只希望不要誤人子弟才是;PDC開課後晚上都有茶會以及長談,只是大家喝茶後半夜一直起來幫植物澆水,所以香蕉才別有一番風味?還有謹記,鍋粑不可兒戲啊!
在這我最喜歡烘濕柴雖然...,把它們一根根疊著圍在火箭爐周圍,要讓它結構穩,有時要換面烤,像小時候堆積木,很有趣!
還記得有次來了50人,那天是我這生洗過最多的碗盤,而且這裡的盤子頗有份量,洗了一個小時,很有挑戰性。
有天赤腳走在長著荊棘的地讓我想起聖經上寫的:你必終身勞苦才能從地裡得到吃的,地必給你長出荊棘和蒺藜來,我想樸門應該輕鬆點,有點重建伊甸園的概念,還是建議種點根莖類吧~
第一次下山覺得都市沒什麼生氣,可能是跟山上比不自然,以後還是多出門活動,多上山好(哈哈哈哈)。
最感動的一次應該是我煮飯時,小白和飛魚冒雨採菜,幸好山上的雨不會讓你們禿頭,否則我會良心不安啊!但大廚手藝待加強就是了。
過一段時間後,我和阿虢手背都超乾燥,發黑,甚至還冒過血,只能說以前沒做過粗活,但經過這個月的鍛鍊,我變得強壯些,感謝搬不完的桶子,石板,以及蘆薈與左手香。
兩週後,隨著阿虢和安玉的離去,以及我考試成績出來,我開始想著未來要幹嘛,腦中出現許多質疑自己為何來這的原因,而忽略我正在做的事,於是我漸漸陷入無盡的思緒,上工時難專心,有時心不在焉,甚至只想趕快收工,約莫一星期才回神,現在回顧,發覺自己遇到做選擇的時候容易退縮,分心,看來我定力還有待加強,希望能以這次經驗做為警惕,以後能沉著些。
一起生活,塗牆,踩土,遮屋頂,蓋屋頂,劈柴,搬東西,備料,煮飯,洗碗,談天說地,喝茶,圍爐取煖,拈花惹草,看松鼠,看大黃...,上課,搬東西,騎車,坐車,把麵團桿黑(好像只有我欸),穿衣服泡湯(簡稱川湯),打拳,插秧,撿螺,收割,實在太多回憶,山下仍有不少挑戰等著我,只盼時候到時我能從容應對,能聆聽內心的聲音來做選擇,並繼續過更環保的生活,好好活著。
#療癒莊園不是夢






Let me think...
Buddha said unable to talk. It'd be much easier just to use this as my summary.
This is my first time to be fully independent, hopefully not too dependent on others.Mainly I revolved around natural buildings and the kitchen. I enjoyed the first two weeks, living every day to its fullest extent, immersing myself into every moment. Experienced many first times, only one of which required parental guidance (Da Huan). Got to know people from all walks of lives, all genuine. We worked, chatted, lived under the same roof. Somehow I became a tai chi shifu. Fingers crossed I got it right. We always had tea and long chats at night during PDC. Then we'd wake up in the middle of the nights to water plants. No wonder the bananas had a unique flavour. Also, don't mess with the crispy rice cake.
My favourite task here is drying firewoods. Stacking them around the rocket stove, keeping its structure stable, turning them to the other side sometimes, just like playing lego when little. So much fun!
Once came 50 people and I broke the record for the most dishes I've washed. The plates here are great for strength training. Took an hour to finish. Really challenging.
The other day I walked barefoot on a place sprawled with thorns and recalled a few lines from the Bible, "In sorrow shalt thou eat of it all the days of thy life. Thorns also and thistles shall it bring forth to thee." I think permaculture doesn't require such hardship, kinda like rebuilding Eden I guess. Plant some tubers may I suggest.
The first time I got back to the city I felt it lifeless. I guess it's not that natural than up here. Better go out and up more.
The most touching moment would be Xiao Bai and Fay Yü went out in a big rain to get veggies for me to cook. Hopefully the rain up here wouldn't make you bald or I'd feel really really guilty. As for the chef, he needs much more training.
After two weeks, with two returned to school and the announcement of my exam scores, I started to think about my future and many voices that doubted the reason I came up here arose. I became mindless of what I were doing and eventually strayed off from the present, trapped in incessant thoughts. When working, I found it hard to concentrate, did it absent-mindedly and sometimes even just wanted to rest. I came back to life after a week. Now I look back and see I faltered easily when facing a crossroad. Hope I learn from it and remain cool next time.
So many memories here. There are some challenges awaiting down there. Hope when the time comes I can handle them with ease, follow my inner voices, live more environmentally friendly and fully.
#RebootGardenAin'tJustADream

沒有留言: